Międzynarodowy rok roślin strączkowych - 7 X 2016

2016 Międzynarodowy rok roślin strączkowych pod hasłem „ Fasolka to moja idolka”.

Tydzień roślin strączkowych od 3 do 7 października 2016r.

 

Cel:

- podniesienia świadomości na temat znaczenia tych nasion i korzyści z nich płynących,
- przybliżenie znaczenia tej grupy gatunków roślin w żywieniu ludzi i zwierząt oraz ich rolę w środowisku, płodozmianie i ogranicza
niu emisji gazów cieplarnianych.

Praca w grupach:
1. Lista warzyw strączkowych.
2. Uprawa roślin strączkowych (można wcześniej w klasie wykonać hodowlę roślin strączkowych w słoiku).
3. Wystawa nasion roślin strączkowych.
4. Rośliny strączkowe w diecie
5. Przepisy kulinarne – warzywa strączkowe.
6. Warzywa strączkowe a odchudzanie.
7. Dlaczego warto jeść warzywa strączkowe?
8. Wykonanie sałatki, potrawy z roślin strączkowych.
Na zakończenie:
- wykonanie gazetki z wykonanymi przez uczniów materiałami,
- Obejrzenie filmu na Yutube: Wiem, co jem i co kupuję. Warzywa strączkowe i płyny do płukania.
- degustacja potraw, zaprezentowanie jednej potrawy do konkursu.

 

Podsumowanie działań w ramach akcji „Tydzień roślin strączkowych” w Szkole Podstawowej w Resku

1.Lista warzyw strączkowych.

4a- 1

4b-0

5a-2

5b-1

6a-3

6b-20

6c-17

Świetlica I-III

Razem 44

2.Uprawa roślin strączkowych (można wcześniej w klasie wykonać hodowlę roślin strączkowych w słoiku).

4a-0

4b-0

5a-0

5b-3

6a-2

6b-1

6c-0

 

6

3.Wystawa nasion roślin strączkowych.

4a- 4

4b-0

5a-4

5b-4

6a-1

6b-1

6c-0

 

14

4.Rośliny strączkowe w diecie.

4a - 1

4b-18

5a-3

5b-3

6a-2

6b-1

6c-17

 

45

5.Przepisy kulinarne – warzywa strączkowe.

4a- 2

4b-18 wyszukiwanie informacji w Internecie

5a-2

5b-4

6a-2

6b-3

6c-5

 

36

6.Warzywa strączkowe a odchudzanie.

4a- 0

4b-18

5a-0

5b-3

6a-2

6b-1

6c-0

 

24

7.Dlaczego warto jeść warzywa strączkowe?

4a- 2

4b-18

5a-3

5b-4

6a-2

6b-20

6c-17

 

66

8.Wykonanie sałatki, potrawy z roślin strączkowych.

4a- 6

4b-18

5a-25

5b-20

6a-10

6b-2

6c-14

 

95

9.Wykonanie gazetki z wykonanymi przez uczniów materiałami.

4a-2

4b-0

5a-4

5b-11

6a-3

6b-0

6c-14

Św. -2

36

 
Zadania zostały wykonane podczas zajęć na godzinach wychowawczych w klasach IV – VI w tygodniu od 3 do 7 października 2016r. Największą atrakcją było wykonanie sałatek przez uczniów. Po każdej lekcji odbyła się degustacja własnoręcznie wykonanych potraw i zaprezentowanie jednej potrawy do konkursu w pokoju nauczycielskim. Komisja konkursowa zdecydowała, że każda klasa osiągnęła tytuł kuchcika roślin strączkowych. Uważam, że cel zajęć został osiągnięty.

 

Dnia siódmego października 2016r. w naszej szkole dla uczniów klas IV-VI dodatkowo została zorganizowana przez rodzica uczniów, pana Mariusza Kubienia, prelekcja pod hasłem „Postaw na zdrowie”. Spotkanie prowadziła pani mgr Beata Śleszyńska – edukator zdrowotny, wykładowca na Podkowiańskiej Wyższej Szkole Medycznej. Prelegentka omówiła w bardzo ciekawy sposób temat negatywnego wpływu cukru na funkcjonowanie naszego centrum dowodzenia, którym jest mózg. Zwróciła uwagę, że cukier działa szkodliwie nie tylko na zęby, ale przede wszystkim na mózg. Ten organ regularnie karmiony cukrem wolniej się rozwija w obszarach odpowiedzialnych za zapamiętywanie i uczenie się. Nadmiar cukru ma wpływ na gorsze wyniki w szkole, na gorszą koncentrację i zapamiętywanie nowych treści. Wykładowczyni przedstawiła ile cukru zawierają popularne napoje i batoniki. Wskazała, że warto zastąpić słodkie przekąski zdrowymi owocami lub chipsami warzywnymi. Niemal przez całe spotkanie przyświecała nam prezentacja „Płaty mózgowe: płat czołowy odpowiada za zdolność abstrakcyjnego myślenia”.

 

Pani prelegent zademonstrowała ile łyżeczek cukru znajduje się w Coli, snickersie, kanapce mlecznej czy w wodzie smakowej. Nasypywała do pojemniczków zawartość cukru: cola 15 łyżeczek, snickers 20 łyżeczek. Zdarza się tak, że młodzi ludzie potrafią zjeść snickersa i popić go colą, czyli spożyją od razu 35 łyżeczek cukru. Wykładowczyni zauważyła, iż w diecie młodego człowieka na pierwszym miejscu powinno być pierwsze śniadanie, które uruchamia prace mózgu. Na drugim miejscu picie wody co najmniej 1,5 litra dziennie. Trzecia ważna wskazówka to spożywać mało słodyczy – około 4 łyżeczki cukru w ciągu dnia. Należy jeść 5 razy dziennie owoce i warzywa.

 

Edukator mówiła też o szkodliwym oddziaływaniu papierosów na zdrowie człowieka. Jeden papieros wydziela smołę, związki chemiczne trujące organizm – jest ich ponad tysiąc. Wykładowczyni przedstawiła na ekranie rzutnika prelekcję o szkodliwych dopalaczach. Wyświetliła skutki uboczne zażywania dopalaczy: depresja, wymioty, stany lękowe i gorączkowe a nawet śmierć. Hasło brzmiało: „Dopalacz? Nie biorę!” Ciekawie i pouczająco minęła ta lekcja z udziałem zaproszonych gości.

 

W Tygodniu roślin strączkowych w klasach na godzinie wychowawczej wykonywano sałatki z udziałem roślin strączkowych z kiełkami fasoli, z bobem, groszkiem, fasola szparagową, soczewicą, z czerwona fasolą i z Jaśkiem. Uciechy było co niemiara. A tak było w klasie piątej B:

 

Organizator: Bożena Meger