More Website Templates at TemplateMonster.com!

Wyjazd do Essen w ramach programu "Comenius" - 2 XII 2013

PIERWSZA MOBILNOŚĆ PROJEKTU COMENIUS „United in diversity” – Zjednoczeni w różnorodności - ZESPOŁU SZKÓŁ W RESKU

NIEMCY – ESSEN 2.12.2013-7.12.2013

2 grudnia 2013 roku ośmioro uczniów z naszego gimnazjum wybrało się w podróż do Niemiec w ramach udziału w międzynarodowym projekcie wymiany uczniowskiej "Comenius". Opiekę sprawowały nad nami pani Justyna Bajlak i pani Anetta Kajma - nauczycielki języków obcych. Wszyscy byliśmy podekscytowani. Potraktowaliśmy wycieczkę jako prezent z okazji zbliżających się świąt.
            Zebraliśmy się przy szkole o 6:30. Pan kierowca już na nas czekał. Zamieniliśmy kilka słów z rodzicami, panie dopełniły formalności i wyruszyliśmy w drogę do Berlina. Zatrzymaliśmy się na lotnisku Tegel. Po dwóch godzinach odbyła się odprawa. Byliśmy przejęci podróżą samolotem, gdyż dla większości uczniów był to pierwszy raz. Lot trwał nieco ponad godzinę. Wylądowaliśmy w Düsseldorfie, skąd pociągiem pojechaliśmy do Essen. Z dworca odebrały nas rodziny, u których byliśmy zakwaterowani. Rozeszliśmy się do mieszkań.
            Drugiego dnia wszyscy spotkaliśmy się w niemieckiej szkole partnerskiej Bertha - Krupp Realschule o godzinie 8:00. Po przywitaniu się z Hiszpanami, Francuzami i Duńczykami wybraliśmy się do miejscowej katedry. Po zwiedzeniu jej mieliśmy chwilę na zakupy na Weihnachtsmarkt - bazarze świątecznym. Następnie odwiedziliśmy ratusz. Mieliśmy przyjemność spotkać się z jednym z trzech burmistrzów miasta. Usłyszeliśmy od niego informacje na temat historii Essen.
            W środę, trzeciego dnia, udaliśmy się autokarem do Kolonii. Podziwialiśmy gotycką katedrę i widoki z wieży widokowej. Nie mogliśmy także nie zrobić zakupów na tamtejszym bazarze świątecznym.
            W czwartek na spotkaniu w szkole odbyły się warsztaty i aktywności związane z projektem. Zostaliśmy podzieleni na grupy: pierwsza zajmowała się wypiekaniem i dekorowaniem ciasteczek, druga - robieniem kartek świątecznych, a trzecia - przygotowaniem prezentacji multimedialnych o swoich szkołach i narodowych tradycjach bożonarodzeniowych. Oczywiście każdy mógł brać udział we wszystkich zajęciach, ponieważ skład nie był stały. Odbył się też świąteczny koncert. Uczniowie ze wszystkich krajów przygotowali po dwie kolędy lub pastorałki. Bardzo podobały nam się wszystkie wykonania.
            Ostatniego dnia, w piątek, pojechaliśmy do Zeche Zollverein - wielkiej kopalni węgla. Przewodnik opowiadał ciekawie w języku angielskim. Staraliśmy się zrozumieć jak najwięcej, choć czasami nie było to łatwe. Około godziny 17:00 znów spotkaliśmy się w szkole na kolacji pożegnalnej. Zorganizowana została również dyskoteka. Pierwsi na parkiecie pojawili się polscy uczniowie. Gdy zabawa dobiegła końca, udaliśmy się z naszymi niemieckimi przyjaciółmi do domów.
            W sobotę o 10:00 odbyła się zbiórka przed szkołą. Pożegnaliśmy się z rodzinami, u których mieszkaliśmy i podziękowaliśmy za gościnę. Udaliśmy się do Düsseldorfu, a stamtąd ponownie samolotem do Berlina. Szczęśliwie dotarliśmy do Reska.
            Wyjazd uświadomił nam, jak ważna w życiu jest znajomość języków obcych. Odwiedziny przyjaciół z zaprzyjaźnionych szkół europejskich to najlepsza motywacja dla tych, którzy nie chcą się ich uczyć. Warto dodać, iż następna mobilność w ramach projektu odbędzie się w maju do Francji.