More Website Templates at TemplateMonster.com!

Tam nas jeszcze nie było - 18 IV 2016

W poniedziałek 18 kwietnia chętni uczniowie klas IIb i IId ruszyli na kilkudniową wycieczkę do Torunia i Bydgoszczy.

Pierwszym etapem podróży było miasto Mikołaja Kopernika i pierników - Toruń. Tutaj udaliśmy się najpierw do Planetarium, gdzie obejrzeliśmy ciekawy pokaz "Wirująca Ziemia"  i mogliśmy skorzystać z multimedialnej wystawy w  Geodium.

Gdy udaliśmy się do Muzeum Piernika, musieliśmy poczekać na swoją kolej, więc poszliśmy usiąść na ławeczki nad Wisłą. Ciekawość Kamila Turzyńskiego doprowadziła do odnalezienia kolejnej atrakcji – obok Wisły wybudowano schron przeciwlotniczy. Odważni pobiegli do bunkra, gdzie czekała na nich świetna zabawa. Na własnej skórze mogli odczuć, jak to jest na wojnie lub w wojsku. Przewodniczka wydawała różne rozkazy, między innymi : "Padnij!", "Plecami do ściany i za mną ". Chłopcy musieli zakładać maski tlenowe, gdyż całe pomieszczenie znajdujące się 2 metry pod ziemią było zadymione. Wrażenia niesamowite. Naprawdę warto tam pójść.

Następnie ruszyliśmy do Żywego Muzeum Piernika, aby upiec własnoręcznie wykonane pierniki przy pomocy XVI-wiecznych narzędzi i receptury. Pracownicy muzeum - Mistrz Bartłomiej i wiedźma korzenna posługiwali się językiem stylizowanym na staropolski, co wzbudziło spore zaskoczenie.

Drugi dzień rozpoczęliśmy od wystawy w Centrum Nowoczesności - "Młyn Wiedzy". Atrakcyjne spotkanie z różnymi dziedzinami nauki rozpoczęło wahadło Foucaulta, które jest dowodem na ruch obrotowy Ziemi. Na kolejnych wystawach mogliśmy posłuchać dźwięków wydawanych przez tradycyjne i nietypowe „instrumenty” muzyczne oraz spróbować swoich sił w wprawieniu w ruch kulki siłą własnego umysłu! Zdaliśmy sobie sprawę, jak wielką moc ma ludzki mózg, i jakie są jego możliwości. Znalazło się tam również coś dla miłośników fizyki, czyli wystawa poświęcona  ruchowi obrotowemu, a także zjawiskach z nim związane. Oprócz tego mieliśmy możliwość  zobaczenia, jak będziemy wyglądać w wieku 60 lat, czy sprawdzenia  swojej  kondycji na kołowrotku. Szczególnie zaciekawiła nas ekspozycja dotycząca budowy człowieka, na której każdy mógł złożyć model układu pokarmowego i zaznajomić się z budową naszego ciała.

Po zobaczeniu atrakcji Torunia pojechaliśmy do Bydgoszczy. Pobyt w Bydgoszczy zaczęliśmy od zwiedzenia Exploseum, czyli ogromnego skansenu architektury przemysłowej z okresu II wojny wraz z podziemną trasą turystyczną.

To było dla większości uczestników wycieczki niesamowite przeżycie! Wraz z przewodnikiem  przemierzaliśmy plątaninę korytarzy i pomieszczeń, w którym znajdowały się bardzo ciekawe wystawy poświęcone pracy w takich niemieckich faktoriach przymusowych robotnikach, często okrutnie traktowanych przez Niemców. Wytwarzano tutaj nitroglicerynę - jeden z najbardziej znanych materiałów wybuchowych. Po dwugodzinnej nietypowej lekcji historii udaliśmy się na pyszny obiad. Dzień zakończyliśmy miłym akcentem, czyli wizytą w Galerii "Focus" , gdzie wybraliśmy się do kina.

W czwartek rano zawitaliśmy na Stare Miasto, aby dowiedzieć się co nieco o tym pięknym miejscu. Od pani przewodnik, która oprowadziła nas po najciekawszych punktach, usłyszeliśmy historie, które wzbogacała o anegdoty lub legendy. Mogliśmy również pochwalić się swoją wiedzą na temat bydgoskich zabytków. Jednak atrakcją tego dnia była wizyta w Muzeum Mydła i Historii Brudu. Na wejściu powitał nas intensywny, piękny zapach olejków. Doświadczyliśmy tam mnóstwa wrażeń, np.: zrobiliśmy własne mydło, które mogliśmy ozdobić i nadać mu wybrany przez siebie kształt i zapach, dowiedzieliśmy się, jak to kiedyś było z kąpielą oraz środkami do higieny. Na zakończenie dnia zasłużyliśmy na mały relaks, więc wybraliśmy się na krótki spacer po mieście.

Wycieczka była bardzo udana. Przekonaliśmy się, że Bydgoszcz i Toruń to naprawdę piękne miasta województwa kujawsko-pomorskiego, które mają swój urok i wyjątkową historię. Z niecierpliwością czekamy na kolejny wyjazd!